Karhjo
Member

Sijainti: 
Lähetetty: 13.11. 2009 04:36 

Hei kaikki,
Löysin erittäin ruosteisen pyörän mummoni takapihalta. Sinne se oli yritetty haudata, mutta minä kaivoin sen ylös ja huomasin kuinka kaunis pyörä se olikin, enkä voinut jättää sitä romunkeräykseen.

Kotona aloin tutkia pyörää tarkemmin ja huomasin keskiön olevan ihan pilalla(reuna rullalla), Poljinkammet ja keskiöratas taas olivat välttävässä kunnossa ruostetta lukuunottamatta. Takahaarukasta (vasemmasta) tarakkaan johtava putki oli irronnut hitsauksesta, mutta sen ei pitäisi olla ongelma.

Löysin netistä kuviakin: http://www.mo-ped.se/bike/b_rex55.htm

Tässä kuvia löytämästäni pyörästä: http://picasaweb.google.fi/Joni.Karhu/PolkupyoraProjekti#

Koska en ole montaa pyörää korjaillut meni vähän sormisuuhun tämän pyörän keskiön kanssa. Miten sen saa irroitettua?

Ja onko teillä hyviä vinkkejä etuhaarukan irroittamiseksi, Olen kokeillut edellisessä pyörässäni öljykylpyä, mutta sain silti sen pultin poikki

Terv. Nuori polkupyörä fanaatikko
seppä perhosta
Member

Sijainti: 
Lähetetty: 22.11. 2009 05:25 

Iltaa vaan perhon sepältä!
Sinulla onki ollu oikia onnenkantamoinen. Tuosta saa vaikka kuinka komian ku vaan näköö vaivaa sen kanssa. Erikoinen runkorakenne, ilimanmuutahan tuallaanen pitää pelastaa. Eipä oo tullu tuollaasta ennen vastaan.
Keskiö irti ja ohojaustanko niin pääsöö hiekkapuhaltamaan siitä ruosteet pois. Eihän tuon keskiönpurku ny oo työ eikä mikään. Hammaspyörän puolella on normaali kierre avautuu vastapäivään ja toisella puolella vasenkätinen hienokierre.
Osaat kyllä, nuorimies, ku mäkin oon ne saanu avatuksi ja mä oon jo vanha ukko.
Kirijoota sitten tänne miten työ edistyy. Työintoja vaan sinulle.
terv.
seppä perhosta velo 117
Karhjo
Member

Sijainti: 
Lähetetty: 28.11. 2009 12:29 

Kiitos.
Nyt sain keskiön auki. Ainakin melkein. Sain sen vasenkätisen hienokierteen irti ja samalla prikat ja laakerin mutta toisen puolen laakereista saati muustakaan ei oo mitään jäljellä. Seuraavana kampien irroitus.

Lisäys: En saanut kampia irti ja päätin jatkaa ohjaustankoon (jos vaikka siinä samalla hoksaisi) Mutta kun sain etuhaarukan irti, niin en keksinyt vieläkään miten saisin sen kammen irti.
diamant
Member

Sijainti: mikkeli
Lähetetty: 05.12. 2009 06:16 

terve taidan tietää missä jumittaa et ole varmaankaan ottanut laakerinkuppeja/kuppia jommaltakummalta puolelta pois laitappas kuvia minkälaisessa kunnossa se poljinkeskiö on nytten.

Teveisin Eetu.
 eetu.rahikainen@hotmail.com
diamant
Member

Lähetetty: 05.12. 2009 06:25 

huomasin muuten tuosta toiseksi viimeisestä kuvasta mitä olet laittanut niin on aika pahasti päässyt ajan hammas syömään tuota yhtä putkea melkein sinuna leikkaisin rälläkällä tuon kohdan pois ja hitsaisin uuden palan sitten vähän kittiä ja ei etes huomaa että on leikelty samalla melkein kannattaisi varmistaa tuon toisen kunto ja naputella hiljaa vasaralla pitkin runkoa että löytyy pahimmat ruoste kohdat samalla tavoin tein minun myrskyn kanssa joka myös oli tuollainen maahan aikoinaan haudattu ja niistä yleensä löytyy rungosta kaikkea "kivaa"
Karhjo
Member

Sijainti: 
Lähetetty: 05.12. 2009 09:23 

"taidan tietää missä jumittaa et ole varmaankaan ottanut laakerinkuppeja/kuppia jommaltakummalta puolelta pois"

-Saattaa hyvinkin olla

"laitappas kuvia minkälaisessa kunnossa se poljinkeskiö on nytten"

-Laitan kuvaa sunnuntain iltapäivään mennessä(on sitten itsenäisyyspäivänä mukava kattella)

"huomasin muuten tuosta toiseksi viimeisestä kuvasta mitä olet laittanut niin on aika pahasti päässyt ajan hammas syömään tuota yhtä putkea"

-joo, se on kääntynyt rullalle jostain selittämättömästä syystä. Olenkin ajatellut korvata sitä jollakin.

T: Joni Karhu

Karhjo
Member

Sijainti: 
Lähetetty: 06.12. 2009 12:49 

nyt on kuvia

Tässä linkissä loputkin kuvat
diamant
Member

Lähetetty: 06.12. 2009 01:35 

juu niinhän tässä on käynyt että molemmat laakerikupit on paikoillaan. tuo toinen näyttää ihan kuin olisi tuo rattaassa kiinni oleva suoja vai mikälie, kuluttanut sitä tai jotain muuta. sen irroitaminen voi olla aika haasteellinen homma. etenkin jos ne reiät jotka siinä on, on myös kulunut. laakerin kupit on siis jengoilla kiinni ja rattaan puolella olevassa on väärät kierteet? en mene vannomaan. mutta nuo laakeri kupit kun saat irti niin lähtee tuo kampi aivan helposti.

toivottavasti ymmärsit mitä ajan takaa ja saat nuo kupit irti!

ilmoita jos et saa irti niin laitan jonnekkin videon miten ne irrotetaan.

Ystävällisin terveisin Eetu
Karhjo
Member

Sijainti: 
Lähetetty: 19.12. 2009 04:38 

Jeps, en hoksannu aluksi ollenkaan noita reikiä... Mutta nyt kun olen yrittäny vääntää sitä molempiin suuntiin ei se ole inahtanutkaa. Lämmitystäkin olen koittanut, ei auttanut. Olen siis yrittänyt vääntää ja takoa kyseistä osaa pihdeillä ja vasaran+meisselin kanssa. Apua kaivataan
Karhjo
Member

Sijainti: 
Lähetetty: 04.01. 2010 08:34 

Hei taas!
Päädyin lopulta siihen, että vaihdoin koko keskiön ja rälläköin toisesta pyörästä(kamala uhraus) keskiön ja hitsasin sen entisen tilalle. Keskiö on samankokoinen joten ei vanhojen kampienkaan sovittaminen ole ongelma. Seuraavaksi vielä siistin jälkeä jyrsimellä ja sen jälkeen koitan oikaista tarakkaa, joka on hieman vääntynyt.

T. Joni

Ps. lisäilin kansioon lisää kuvia.

Kuvia
diamant
Member

Lähetetty: 01.02. 2010 10:52 

oikeen hionosti onnistuit tuossa. jatka samaa rataa
diamant
Member

Lähetetty: 01.02. 2010 10:53 

hienosti**
Karhjo
Member

Sijainti: 
Lähetetty: 07.02. 2010 02:47 

kiitos . Tällähetkellä hitaanpuoleinen käsihionta menossa joitain monttuja olen muovikitillä paikkaillutkin jo, mutta ei meinaa sekään mitään helppoa olla, kun montut on niin isoja ja niitä on paljon niin pitää pariin kolmeen kertaan laittaa kittiä että isotkin montut täyttyy kunnolla.

Hionnan tekee vaikeaksi pyöränmuotoilu. Varsinkin takahaarukan kaaret ja messinkijuotokset on vaikeita hiottavia (pienin vedoin pienellä palalla pitäisi saada ruoste irti ja se nostattaa v-käyrää ylöspäin, mutta sisulla ja periksiantamattomuudella siitäkin on päästy usein eteenpäin .

Myös aikataulut hidastavat harrastusta, kun pitää opiskella eri paikkakunnalla niin ei projektin työstöön jää kuin 2-4h per viikko, mutta niinhän se sanontakin menee, että hiljaa hyvä tulee.

Nyt kun tuli näinkin innokkaasti kirjoiteltua voisi käydä napsasemassa pari kuvaa fillarista vielä tänään. (vaikkei se nyt niin kauheasti olekaa edistynyt)

T. Joni

PS. Toivotan onnea muidenkin projekteille!