tekanerv
Member

Sijainti: Helsinki
Lähetetty: 06.06. 2010 05:01 

Aloittelija yrittää avata tällaisen etuhaarukan. Pitäisikö tuon haarukkaosan lähteä irti normaalisti vastapäivään kiertäen?
väinö
Member

Sijainti: 
Lähetetty: 12.06. 2010 05:02 

mikä irti mistä?

Tuossa kohden, mistä kuvat on ei ole ainuttakaan kierrettä. Haarukka kiinnittyy runkoon haarukan yläpäähän tulevilla laakerikupilla ja kiristysrenkaalla. Haarukka itsessään on ihan "yhtä puuta". Koska haarukka on jo noin reippaasti liikkuvainen, niin oletan, että tuo laakeri on jo täysin avattu. Ohjaintankohan täytyy ottaa irti ennen kuin saat haarukan täysin irti.
D`Artagnan
Member

Sijainti: TURKU
Lähetetty: 27.06. 2010 06:01 

Siis tuo haarukka lähtee irti kun irroitat ohjaustangon kannattimen.
Siellä sisällä on sellainen kiila mutteri, eli älä ruuvaa pulttia kokonaan auki. Sentti riittää. Sitten lyöt vasaralla pultin päähän niin kiilan pitäisi helpata.
Laita rengas takaisin paikoilleen pidä jaloilla renkaasta tukea kun nitkutat ohjaustangosta vääntäen kannatinta irti.
Suosittelen käyttämään runsaasti crc:tä.
On muuten hienon näköinen etuhaarukka. Nätit koristemuhvit.

---------------------
Monark -60 Sturmey Archer herkuilla alkup.
Tunturi -56 Käyttö-entisöity/ rakennettu vanhaa kunnioittaen.
Tunturi -?? Turun pyöräkellari, ~40 luvulta. Käyttö-entisöity
tekanerv
Member

Sijainti: Helsinki
Lähetetty: 21.07. 2010 05:49 

Kiitokset kommentoijille etuhaarukan avaamisesta. Postaukseni oli itse asiassa hieman turha,- tietenkin ohjaustanko pitää ottaa auki ensin. Ongelma on vain siinä että ruoste on pultannut tangon tiukkaan kiinni.

Mutta tässäpä toinen kysymys, nyt kampikeskiöstä, jota olen avaamassa. Kansioon on lisätty kuvia tapauksesta. Kuten kuvasta näkyy, sain (melkoisen ponnistelun jälkeen) auki vasemmanpuoleista kampikeskiötä peittävän 'suojalevyn' (roikkuu kuvassa vasemmassa kammessa). Kierteet olivat käänteiset eli avautui myötäpäivään.

Nyt olen avaamassa itse kampikeskiötä. Olen tekemässä tätä siten, että laitan ruuvimeisselin kuvassa näkyvään koloon ja vasaralla ruuvimeisseliin iskien yritän avata kampikeskiötä vasemmalta puolelta. Kuten kuvasta näkyy, keskiö on jonkin verran avautunut koska rungon muhvin ja keskiön väliin on tullut rako. Mutta tätä pidemmälle en tahdo päästä vaikka kuinka ruuvimeisselillä ja vasaralla naputtelen. Alkaa siis usko loppua joten voisiko joku enemmän tietävä varmistaa että olen purkamassa kampikeskiötä kuten kuuluukin. Kiitokset vastauksista jo etukäteen.

PS. lisäsin kuva-albumiin kuvan pyörän etulokaria koristavasta figuurista (nuori tyttö matkustaa kuun sirpillä). Kun aloin puhdistamaan tuota figuuria, luulin että se olisi messinkinen mutta olikin kromattu, - sen verran likaisen se oli.
väinö
Member

Sijainti: 
Lähetetty: 22.07. 2010 10:43 

Vasemmalla puolella on vasenkätinen kierre, oikealla oikeakätinen. Näin se menee keskiöitten kanssa.

Se vaatii vain kovaa naputtelua.
Ruuvimeisseli ei oikein ole hyvä väline, vaan kannattaisi hankkia tylppäpäinen suora lyöntituurna (5mm-1cm leveä), jonka nurkan laittaisi tuohon kupissa olevaan koloon, ja naputtelisi sillä.

Parasta olisi, jos saisi jostain työkalun, jolla kupppia voisi kääntää, ja jossa olisi hyvin pitkä varsi.
Joitain tuohon sopivia työkaluja olen nähnyt, mutta nissä ei ole ollut missään tarpeeksi vartta eikä kyllä tärpeeksi kestävää materiaaliakaan.